Vanaf heden op de trainingsavonden, lange broek aan. VOORKOM EEN HAMSTRINGBLESSURE.

Gepubliceerd op 06 oktober 2017

Door middel van een inhoudelijk stuk willen we (commissie verzorging) de leden van Volharding regelmatig informeren over veel voorkomende blessures. Dit heeft als doel de algemene kennis over blessures te verbeteren en uiteindelijk ook blessures te voorkomen.

Als eerste de ACUTE HAMSTRING BLESSURE.

De hamstring of achterdijbeenspier is een spiergroep die bestaat uit 3 spieren aan de achterzijde van het bovenbeen (de musculus biceps femoris, de musculus semitendinosus en de musculus semimembranosus). Deze spieren strekken het heupgewricht, buigen het kniegewricht en zorgen ervoor dat het onderbeen kan draaien.

 

 

Een hamstringblessure ontstaat meestal bij een sprint op volle snelheid. Hierbij is het krachtenspel op de spiergroep het grootste en is er een risico op spierschade. Kenmerkend is de voetballer welke tijdens een sprint plotseling naar de achterkant van het bovenbeen grijpt.

https://www.youtube.com/watch?v=Gny3eMjRZVQ

De ernst van een acute hamstringblessure kan variëren van een verrekking zonder spierschade (2 tot 4 weken herstel) tot een spierscheuring (6 tot 8 weken herstel, soms tot 12). Een goede revalidatie na een acute hamstringblessure is cruciaal; te snel beginnen na een dergelijke blessure geeft een verhoogd risico op nieuwe spierschade. Een operatie is gelukkig maar zelden noodzakelijk.

Het volgende artikel geeft een wetenschappelijke benadering voor de behandeling van een hamstringblessure. Ook wordt er een richtlijn besproken voor sporthervatting na een acute hamstringblessure. Deze informatie is uitsluitend informatief van aard; ons advies is om een dergelijke blessure altijd door de medische staf te laten beoordelen.

http://www.sport-gericht.nl/site-sport-gericht.nl/assets/files/1235/sg_2015_1_28_32_vanderhorst.pdf

 VOORKOMEN IS BETER DAN GENEZEN

Algemene adviezen ter voorkoming van een hamstringblessure:

  • Goede warming-up
  • Structureel aandacht voor rompstabiliteitsoefeningen
  • Oefeningen om de bewegelijkheid van de onderrug en de lengte van de hamstrings te bevorderen.
  • Loopscholing om de looptechniek te verbeteren
  • Verbeteren van de algehele conditie. De meeste acute hamstringblessures treden op onder voorvermoeidheid
  • Deugdelijk materiaal; dus ook voldoende warme kleding tijdens de koudere maanden (lange broek bij temperaturen onder de 10 graden!

Specifiek is het uitvoeren van een oefeningen welke de hamstring sportspecifiek sterker maakt, de Nordic Hamstring exercise (NHE):

 Dit volgens de volgende opbouw:

« ga terug

Tweets

Volg Volharding